יום שבת, 2 באוקטובר 2010

אז מה נאכל? צמחונות, טבעונות ומזון חי


אל הצמחונות הגעתי לפני כ 30 שנה, מתוך תחושה פנימית, אינטואיטיבית, שזה המעשה הנכון עבורי. לא היה אז הרבה ידע זמין בנושא, והאמת, יש להודות, שגם לא ממש חיפשתי. ממקור עלום כלשהו, הבנתי שאגוזים למיניהם עשירים בחלבון (על שומן לא שמעתי), וכך התבססה התזונה שלי בעיקר על אגוזים. חיבה זו לא נעלמה עם הזמן. רק כעבור שנים, במהלך לימודי בארה"ב נתקלתי לראשונה בספר תזונה, אשר הוצע בחינם בחנות לספרים משומשים בסנטה ברברה, בה למדתי. מאז קראתי והעמקתי בנושא האוכל, הן התיאורטי, והן המעשי (קרי בישול), אך כאשר נשאלתי על מניעי המשכתי לטעון לנטייה אינטואיטיבית, נטולת מחשבות.
בשנתיים האחרונות, עברתי בהדרגה לתזונה שכמעט כולה טבעונית. לאחר מכן, בזכות פגישות עם אנשים שונים, כמו גם קריאת ספריו של ד"ר גבריאל קזאנס, כמו "תזונה מודעת", החלטתי לנסות את דרך ה Raw Food, המזון החי (או טבעונאי).
 בעקבות זאת גם ניסחתי  מחדש את הסיבות לתזונה שלי, כמו גם לצורת חיי בכללותה. אתחיל בהגדרת המושגים:
צמחוני - אוכל רק מהצומח, ולא אוכל מוצרים מן החי. הכוונה הינה שאדם האוכל דגים, אולי אוכל בריא (יותר), אך בודאי אינו צמחוני. לעומת זאת, צמחוני כן יאכל מוצרי חלב וביצים (לפחות ביצים בלתי מופרות, כפי שקונים בסופר).
מנת מזון חי
טבעוני - לא יאכל מוצרים מן החי כלל. זאת אומרת ימנע  גם מצריכת דברי חלב וביצים, ולרוב כל מוצר אחר מהחי, כמו דבש.
Raw Food - ידוע גם כמזון חי, או טבעונאי. אדם הניזון ממזון חי לא יאכל אוכל שחומם מעל ל 48 מעלות. (על כל גווני האפשרויות במזון חי אכתוב בפעם אחרת...)
 אציין כאן שאני אישית (כרגע) אוכל כמעט רק אוכל טבעוני, עם שאיפה ש 80% מהמזון, יהיה מזון חי. ועם זאת, אני משתדל לא להיות "אדוק מדי" בנושא – כאשר אני מבקר אצל המשפחה או חברים ומציעים לי עוגה טעימה במיוחד, אני נענה להזמנה בשמחה, גם אם היא נאפתה עם ביצים וחמאה.

פעמים רבות נשאלתי על הסיבות להיותי צמחוני או טבעוני (וההבדל הוא בהחלט משמעותי). מבחינתי קיימים שלושה מעגלים, המשפיעים על החלטותי.
אגדיר אותם כאדם, אדמה וחיה.

מעגל האדם:
במעגל זה ההתייחסות שלי שקועה לגמרי בעצמי, מתוך אנוכיות טהורה – אני דואג לבריאות שלי, לחיות שלי. בשר, בוודאי בשר שגודל בתנאים תעשייתיים מודרניים, מלא בכל מיני תוספות, אנטיביוטיקה, הורמונים ועוד, אשר ספק רב אם מועילים לבריאותנו. דוגמא קטנה – ילדות בנות 3 שמגיעות לבגרות מינית עקב עודף הורמונים באוכל שלהם, כפי שמסופר, למשל, בספר "שנת הבשרים שלי". אני אישית שמח לשמור על מיניותי כפי שהיא.
דגים, גם אם הם בריאים יותר בעקרון, סובלים מרעילות גוברת עקב הזיהום בימים ואגמים.רבות גם נכתב על הבעייתיות בצריכת חלב ומוצריו, על הליחה ושאר מחלות נשימה הנובעות ממנו.
ברפואה ובתזונה הקונוונציונליים יש קולות הטוענים שללא בשר לא נקבל את כל מרכיבי התזונה הנדרשים, אך רופאים ומומחים רבים, מגלים שאם נאכל בצורה מודעת, נקבל את כל הנדרש לנו ממזון צמחוני וטבעוני (למעט ויטמין 12 B, שלעיתים קרובות חסר גם אצל אוכלי בשר). אציין גם שמניסיון אישי, אני מרגיש בגיל 52 מלא כח ומרץ, עדיין מסוגל ללכת מרחקים ארוכים עם חברה בני 20, או לרוץ מרתונים.
מעגל האדמה:
לצורך גידול ק"ג של בשר, עלינו לגדל כ 10 ק"ג של צמחים להאכיל את בעל החיים, כפי שמטען כבר לפני שנים בספר "Diet for a small planet". זאת בלא להזכיר את הדלק לשינוע הצמחים, הזיהום הרב למי נגר ומי תהום שנגרם מצואת החיות (ראה הנחלים ואף נביעות המזוהמים תדיר בגולן), את הפגיעה באוזון ועוד ועוד. בהקשר זה אזכיר את הטענה שלו היו האמריקאים מקטינים רק ב 20% את צריכת הבשר שלהם, היה ניתן להאכיל את כל רעבי העולם בעודפי המזון שהיו נוצרים.
מעגל בעלי החיים:
 כפי שאמר אלברט אינשטיין, "מעבר לתזונה צמחונית הוא הדבר הטוב ביותר שבני האדם יכולים לעשות על מנת לשרוד על כדור הארץ". מספיק לעבור ליד לול תעשייתי ממרחק 100 מטר כדי להריח את הצחנה הנוראה הבוקעת ממנו – התרנגולות חיות בתוך צחנה זה כל חייהם – לרבות מהן נשרפים הנחיריים עקב האויר החומצי. פרות גדלות בצפיפות נוראית במכלאות, ואוכלות את שאריות המזון שהן הפרישו, ותוספים למיניהן של עצמות, שגרמו למחלות כמו מחלת הפרה המשוגעת.


לסיכום אומר רק שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת והזכות לבחור את הדרך בה יצעד בעולם. אני מציע לכל אדם לחקור, לשאול, ולבסוף להקשיב לליבו ולבחור בדרך הנכונה עבורו.

ואם אנו עוסקים בתזונה, אז חשובה לא רק התאוריה אלא גם הפרקטיקה, ואילכך אתן כאן מתכון קל ומהיר להכנה האהוב על מאד, מתוך המזון החי:

ספגטי קישואים
רכיבים:
מנת ספגטי קישואים
ל"ספגטי"
1 קישוא
1 גזר
לרוטב:
1 כף שמן זית
1 כף טחינה גולמית
1 כף רוטב סויה
2 כפות לימון
1 כפית שמן שומשום
מלח
פלפל
2 כפות שמרי בירה (לא חובה, אך נותן טעם של מוצרלה)
אופן ההכנה:
יש לחתוך את הגזר וקישואים לפרוסות דקות בעזרת מנדולינה או קולפן. להניח את הפרוסות בקערה.
לערבב את מרכיבי הרוטב בצנצנת ולהוסיף לירקות שבקערה. מומלץ להשרות כשעה לפני ההגשה. שימו לב שניתן לשחק ביחס בין החומרים בהתאם ליצירתיות והטעם.

אין תגובות: