יום רביעי, 13 באוקטובר 2010

בית החלומות – איך נעבור מחלום למציאות


בית החלומות האולטימטיבי?
מי מאיתנו לא מייחל  לבניית בית חלומותיו. מקום של קבע, הגשמת כל משאלותינו. מקום בו נרגיש בטוחים, שלווים, שמחים – "בבית". כאשר אנו ניגשים לממש את חלומנו זה, אנו מנסים לעיתים להכניס לבית את כל מה שחשבנו עליו אי פעם – עד שיש והחלום נהפך לחלום בלהות...
במאמר זה אנסה להראות כמה חלופות לבית הקונוונציונלי.

בניה אלטרנטיבית:
בית, ארבע קירות, רצוי מבטון, דלת וחלונות. משהו שמזכיר את הבית של מיץ פטל. זה מה שעולה לי בראש באופן אינטואיטיבי כאשר מבקשים ממני לתאר בית. אולם יש גם צורות אחרות של מגורים. למעשה – אלה הצורות בהם גרה רוב האנושות משחר ההיסטוריה, והרבה לפניה. ננסה לחקור בקצרה כמה מצורות אלה.
מגורים במערה
מגורים במערה
נתחיל במה ששימש ככינוי (ואולי כינוי גנאי) לאדם הקדמון – איש המערות. מאז ומתמיד היו מערות מצרך מוגבל למדי, ובוודאי שכך בימינו. שלא לדבר על בעיות הרטיבות והטחב בחורף. ועם זאת, פה ושם, אפילו בארצנו הקטנה ודלת המשאבים ישנם אנשים שזכו ובנחלתם נמצאה מערה אותה שיפצו, טייחו ומצאו להם משכן לתפארת, בייחוד בימי הקיץ הלוהטים.
בית בוץ
בית בוץ
 אפשרות אחרת הזוכה לקהל מעריצים קטן אך גדל בהתמדה הינה זו של בתי בוץ. אמנם במבט ראשון נראה שיש כאן השקעה במשהו שיתמוסס ויעלם בגשם הראשון. אולם כיום שב ונצבר ידע וניסיון בנושא, ובתי בוץ מופיעים יותר ויותר בנוף ארצנו. היתרון הגדול הינו בבידוד הגבוה, שמאפשר לשמור על טמפרטורות נוחות עם השקעת אנרגיה מינימאלית. יתרון סובייקטיבי יותר הינה תחושת החיבור המתקבלת כאשר נמצאים במבנה של אדמה. בתי בוץ ניתן לבנות לבד, וכיום יש גם חברות וקבלנים בארץ המתמחים בבניה בבוץ.
אוהל
יורט - אוהל מונגולי
לרובנו מעורר הרעיון של אוהל אסוציאציות עם טיולים, או אולי לינה בחוף הים. אך חברות נוודיות, כמו המונגולים, או הבדואים, חיים באוהלים מאז קדמת דנא, בחום עז ובחורפים קרים ומושלגים. עם בידוד טוב מהרצפה, ניקוז של המים שעלולים לזרום על הקרקע, ואיטום טוב, מגורים באוהל יכולים להיות חוויה מדהימה, עם מרווח מינימלי בינינו ובין העולם שבחוץ. חלונות גדולים ושכבה נוספת מעל יתנו מענה לימי הקיץ החמים. תנור עצים עם ארובה יחמם לנו את החורף הקר (ובארצנו הוא לא עד כדי כך קר). רוב האוהלים כוללים מרחב מרכזי אחד, מחולק אולי למרחבי משנה בעזרת בדים. אולם קיימות גם אפשרויות אחרות, ליצור מרחבים שונים, המחוברים ביניהם. אוהלים למגורי קבע קיימים במגוון תצורות, כגון אוהלי צבא (בעיקר צבא ארה"ב) שהותאמו למגורים, אוהלים בדואיים, ויורטים (אוהלים מונגוליים). יורטים באים במגוון גדלים, וניתן לקנות אותם ואף להכין אותם לבד בסדנאות.
בית עץ
בית עץ - מיחזור קרון רכבת
כאן אנו עוברים למשהו שמקרב אותנו לבניה הקונבנציונלית. הרי בארצות רבות בעולם, כולל אירופה וצפון אמריקה, חלק ניכר מהבניה, גם של בתים גדולים ומפוארים נעשה בעץ. בית עץ אכן יכול להיות כל מה שנבקש ממנו, החל מצריף קטן, עם קירות מקרשים ולוחות שנאספו ממקורות שונים, ועד לווילה מפוארת שדומה לחלוטין לבתים סטנדרטיים בגודלה ופארה. ובכל זאת יש לרבים תחושה שונה כאשר אנו מוקפים עץ, תחושה של חמימות, של חיבור גדול יותר לעולם.

שימוש בחומרים ממוחזרים
תופעה שצוברת תאוצה הינה השימוש בחומרים ממוחזרים לבניה. בצורה זו, לא רק שאנו מקטינים את השימוש במשאבים המדוללים של כדור הארץ, אלא אף עוזרים, ולו גם בצורה קטנה, להקטין את ערימות הזבל המצטברות. לצורך זה ניתן להשתמש בצמיגים ישנים, בקבוקים ישנים, לוחות עץ ועוד ועוד, כיד הדמיון הטובה עלינו. בניה כזאת ניתן לשלב בכל סוג של בניה, כולל בניה קונוונציונלית.
אחרית דבר
יש דרכים רבות לבנות את משכננו, כל אחת עם יתרונותיו ועם חסרונותיו. רובנו אולי לא יבחרו בדרכים הבלתי קונוונציונליות, אך טוב לזכור שיש דרכים רבות לנוע על פני האדמה, ולבחור איך להיות חלק ממנה.
בהמשך אכתוב על איך ניתן לחיות בצורה שונה, שמקטינה את השפעתנו, את המדרך האקולוגי שלנו, גם במסגרת של בניה קונוונציונלית.



2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מאמר מגניב הלוואי וכולם היו מבינים את זה, העולם היה מקום טוב יותר לחיות בו.

Danny Wolfstein אמר/ה...

אולי לא כולם, אבל פה ושם אכן יש אנשים שעוברים לצורות אלטרנטיביות כפי שמתואר כאן.
ובכל מקרה ניתן להשתמש ברעיונות המתוארים כאן כהשראה גם בבניה קונוונציונלית, כפי שאני מתכנן להרחיב בהמשך.