יום חמישי, 23 בפברואר 2012

הזמנה ללקטים


לכבוד החורף שהגיע

החורף שהגיע אלינו סוף סוף, על גשמיו, צבע את הארץ בצבעים רבים, ובייחוד בשלל גוונים של ירוק. כל מי שיוצא להסתובב קצת בטבע יכול ליהנות מהצמחים הרבים שמופיעים בעונה זאת. בישראל יש שפע רב של צמחים – כ 2600, בזכות העובדה שאנו יושבים באזור המפגש בין יבשות ובין אזורי אקלים שונים. מתוך צמחים אלו יש מעל 200 המוכרים כצמחים אכילים. חלקם (כמו כף אווז או שינן) ניתן לאכול כמות שהם, בעוד אחרים דורשים בישול, לעיתים ממושך (כמו הלוף או התורמוס). גם בחורף ניתן למצוא פרחים (כליל החורש ועירית לדוגמא), שורשים (עירית) ונצרים (אספרגוס) שאפשר לאכול. אולם מה שהכי בולט בעונה זו הם העלים הירוקים. למרות שאני צמחוני ומתעניין בבריאות מזה כ 30 שנה, הרי שרק בשנים האחרונות התוודעתי לחשיבות המיוחסת לאכילת עלים ירוקים. אלו נחשבים עשירים ביותר בויטמינים ומינרלים שונים, כמו גם בכלורופיל. לא רק טבעונים מושבעים, אלא גם אנשי תזונת ה"פליאו", כדוגמת מרק סיסון מדגישים את החשיבות שבאכילת עלים ירוקים. ואם מדברים על עלים ירוקים – מקובל שעלים שגדלו בטבע, מצמחי בר, הינם בעלי הסגולות החזקות ביותר. החורף אם כן, הוא עבורנו, הגרים באקלים ישראלי, הזמן האידיאלי להרבות באכילת ה"ירוקים".
ליקוט עלים ירוקים 

סיפור של בוקר

מזה שנים, מאז שעברתי קורס ב"שומרי הגן", וגם את קורס ה"קאמאנה" של ג'ון יאנג, אני מקפיד ללכת לנקודת ישיבה קבועה (sit spot), בה אני משתדל להימצא מדי יום. הנוכחות היומית באותה נקודה מאפשרת לחוות בצורה ישירה את החילוף של העונות – את הצמחים המשתנים, את הציפורים החולפות ואת אלו הקבועות, את העקבות של בעלי החיים, וכאשר מתמזל המזל גם את בעלי החיים עצמם – שועל, חזיר, תן וגם חיות אחרות. בעונה זו אני נהנה לאסוף לי קצת עלים ירוקים, בדרכי חזרה הביתי, אותם אני מכניס ל"שייק הירוק" אותו אני אוהב לשתות בבוקר. מבחינתי זוהי דרך מופלאה להתחיל את הבוקר. כאשר ספרתי את העלים הבוקר נוכחתי איזה שפע קיים בחוץ – אספתי גדילן וחוביזה, חרדל וחרצית ושומר, ילקוט הרועים ושינן וסרפד ועולש, חומעה וחמציצים. מהגינה הבאתי גם קצת תרד ומנגולד. לכל אלו הוספתי פירות – בננה, תפוח, תפוז ופפאיה, וגם תוספות – זרעי פשתן טחונים טריים, שמן קוקוס, טחינה, קינמון, תמרים, חמוציות, גוג'י, צ'יה ושבולת שועל שהושרו ביחד למשך הלילה ופרוסת ג'ינג'ר. ולכל זה הוספתי כמובן גם מים. זה אמנם נשמע קצת מסובך, אך תוך פחות מחמש דקות היו כל המרכיבים בבלנדר, לחיצה קצרה על הכפתור – והיה לי שייק עשיר ומאד טעים. מעבר לטעם – הטענה היא (למשל לפי ויקטוריה בוטנקו, שקידמה רבות את הנושא) שבדרך זו אנו מסוגלים לאכול כמויות רבות של עלים ירוקים שאחרת נתקשה לאכול. בחברה המודרנית, בה ירד הערך התזונתי של רבים מהמזונות, וגבר הזיהום הסביבתי – החל מחומרי הדברה והורמונים, והמשך בקרינה, זיהום אור ורעש, זיהום אויר ועוד, יש צורך להגביר את צריכת החומרים המועילים כמו עלים ירוקים. בכל מקרה – אני פשוט נהנה להתענג על הטעם.
שייק ירוק

הסתייגות קלה

צמחי בר נותנים לנו הזדמנות מופלאה לאכול מזון בריא ועשיר, ולרוב גם טעים. אולם חשוב לזכור שהטבע, להבדיל מהסופרמרקט או הירקן בשוק לא נועדו לשרת אותנו, אלא אנו רק אורחים. יש צמחים רבים שיכולים להועיל – אם כמזון ואם כתרופה. אולם גם יש מזונות המכילים רעלים שיכולים להיות מסוכנים לנו. מקובל להגיד שבישראל (להבדיל מארצות אחרות) הצמחים הרעילים ניחנים בטעם מר, כך שאם נקפיד וניקח רק ביס קטן, מיד נבחין בכך שהצמח לא נועד לצריכת אדם. אכן זה נכון לרוב הצמחים, אך בהחלט יש צמחים שניתן לאכול מהם בהנאה ולהרגיש בתוצאות לוואי רק לאחר זמן. חומעה וחמציצים (שהוזכרו למעלה) יכולים לפגוע בבריאות כאשר הם נאכלים בכמויות גדולות. מניסיון אישי ראיתי אנשים אוכלים פירות של רותם בהנאה מרובה – ומגלים לאחר כמה שעות שזה יכול לגרום לאובדן ההכרה. חשוב גם לזכור שחיות יכולות לאכול מזונות הרעילים עבורנו – כמו דורבן האוכל שורשים של חצב, או ציפורים הנהנות מהפירות האדומים היפיפיים של הקיסוסית. למי שמתחיל את דרכו בתחום הליקוט – מוטב להיזהר בטעימת צמחים לא מוכרים, ועדיף להצטרף לחבר או מדריך בעל ניסיון.

פינת המתכון – תבשיל עלים ירוקים וירקות שורש

מעבר ל"שייק הירוק" שכבר הוזכר, הרי שיש מאכל שהכנתי בהצלחה רבה גם למבוגרים, וגם לילדים שאני מדריך בחוגים של שומרי הגן. המתכון פשוט וקל, אך טעים להפליא:

רכיבים:
1 בצל חתוך לקוביות
2 תפוחי אדמה חתוכים לפרוסות דקות ביותר.
1 גזר גדול מגורר
מלוא החופן עלים ירוקים (חוביזה, סרפד,שומר, כף אווז ועוד). יש להמנע מברקן וגדילן – או להוריד מהם את הקוצים שמסביב. רצוי להוסיף קצת חמציצים וחומעה.
מלח
פלפל
מיץ לימון

הכנה:
מטגנים את הבצל עם קצת שמן זית (רצוי בסיר ברזל כבד), עד שישחים קלות.
מוסיפים את תפוחי האדמה הפרוסים והגזר המגורר, ומטגנים עוד קצת.
מוסיפים את העלים (כדאי להוסיף הרבה, כי הם יצטמצמו לאחר שיאבדו מהמים שלהם).
כאשר העלים מוכנים (הם ישנו צבע ויהפכו כהים יותר) מתבלים במלח ופלפל. ניתן גם להוסיף כורכום, כמון ופפריקה חריפה וגם מיץ לימון.
בחוג הילדים נהנו מאד, ואף ביקשו 3 תוספות.